Populariteit biologisch eten blijft groeien

Biologische koekjes, biologisch fruit, biologisch vlees, dit soort producten is de laatste jaren fors in populariteit toegenomen. Volgens het economisch bureau van ABN AMRO geven Nederlanders steeds meer uit aan biologische voeding.

Vorig jaar telden consumenten hiervoor in totaal bijna 1,1 miljard euro neer, vooral voor biologische koffie, thee, koek en cacao. Daarmee was ‘biologisch’ goed voor een kleine 3 procent van ons totale budget voor voeding. De verwachting is dat dit aandeel komende jaar verder groeit naar 5 procent.

De vraag naar wat luxer eten neemt toe, nu het met de economie weer wat beter gaat en mensen meer letten op hun gezondheid. De laatste jaren zijn de bio-bestedingen telkens met bijna een tiende (9 procent) toegenomen. De economen van ABN AMRO denken dat de bio-omzet voorlopig in de lift blijft zitten, met een gemiddelde groei van 7 procent per jaar.

Maar om dit alles mogelijk te maken moet er wel voldoende biologisch voedsel geproduceerd worden. Volgens ABN AMRO valt hiervoor in Nederland nog wel een inhaalslag te maken. Nu gebeurt circa 2,9 procent van de voedselproductie in ons land op biologische wijze. Een groot deel daarvan is bestemd voor export naar het buitenland.

Dat betekent dat Nederland om aan de eigen vraag naar bio-producten te voldoen nu veel moet importeren uit het buitenland. Veel grondstoffen voor biologische koekjes komen bijvoorbeeld uit Oost-Europa, biologisch fruit halen we veelal uit Spanje of Italië, aldus ABN AMRO.

Biologisch is overigens een wettelijk beschermde term, en moet niet verward worden met andere duurzaamheidsartikelen zoals vlees of vis met een bepaald keurmerk. Een biologisch product moet volgens bepaalde voorschriften zijn gemaakt. Daarbij wordt wel zoveel mogelijk rekening gehouden met milieu, dier en mens.

29-06-2016 © ANP / Demet TV