De tarieven voor een reclamespot op televisie zijn rondom de troonswisseling een stuk hoger dan normaal. Voor een spotje van een halve minuut moeten adverteerders bedragen betalen die oplopen tot 45 duizend euro. Dat blijkt uit gegevens van de STER, die de reclames op de publieke zenders verkoopt. Rond een Champions Leaguewedstrijd kost die zendtijd ruim 27 duizend euro.
Tijdens de troonswisseling zijn spotjes rond de abdicatie van koningin Beatrix en de inhuldiging ’s morgens en ’s middags het duurst met bedragen van dertigduizend tot 45 duizend euro. Tijdens de koningsvaart ’s avonds zijn de kosten gezakt naar twintigduizend euro per dertig seconden.
Dat is nog altijd flink meer dan dan op andere televisieavonden die veel kijkers weten te trekken. Rond Studio Sport op zondag moeten adverteerders rekenen op een bedrag van zo’n dertienduizend euro om dertig seconden op tv te komen. Op zaterdag, ook een avond met grote publiekstrekkers, gaat het om ongeveer zevenduizend euro.
10 april 2013, 14:54 © [Copyright 2013 Demet TV] |