Veel treinreizigers maken zich zorgen over het einde van het papieren treinkaartje. Bij het OV Loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer, zijn de afgelopen drie maanden honderden klachten binnengekomen.
De klachten komen vooral van abonnementhouders. Zo moeten gebruikers van een Voordeelurenkaart als ze een deel in de spits en een deel buiten de spits reizen, onmiddellijk na de spits de trein verlaten om uit te checken om vervolgens meteen weer in te checken en de trein weer in te sprinten. Nu kopen ze vaak twee losse papieren kaartjes.
Het OV Loket noemt de nieuwe gang van zaken ‘klantonvriendelijk’ en niet passen in een geautomatiseerd systeem, dat in staat zou moeten zijn om precies te bepalen welke trajecten een reiziger in en buiten de spits heeft afgelegd.
Verder komen veel klachten binnen over de maandtrajectkaart die wordt vervangen door een nieuwe abonnementsvorm die vaak aanzienlijk duurder uitvalt. Ook beklagen veel reizigers zich over de automaten waar nu veelal geen papieren kaartjes meer kunnen worden gekocht.
Het OV Loket verwacht nog veel meer klachten, maar de NS denkt dat dit wel meevalt. Volgende week woensdag, als het papieren kaartje definitief verdwijnt, worden extra medewerkers ingezet om mensen op de stations te helpen. Dat geldt ook voor de kleine stations, stelt het spoorbedrijf dinsdagochtend in Metro.
Het papieren kaartje maakt plaats voor eenmalige chipkaarten. Mensen zonder OV-chipkaart kunnen zo toch met de trein blijven reizen. Net als in het stads- en streekvervoer moeten mensen wel een toeslag betalen voor hun losse chipkaart. Die is bij NS een euro.