Leerlingen op havo zijn jarenlang verwaarloosd omdat de opleiding een ondergeschoven kindje is geweest. Om hun talenten beter te benutten moeten scholen anders te werk gaan. Dat blijkt uit het rapport Talentontwikkeling op de havo van dat maandag wordt gepresenteerd, zo schrijft Trouw.
Volgens het rapport is er te weinig aandacht voor de specifieke wensen van een havist. Omdat de opleiding werd gezien als een ‘vwo-light’, lijkt het lesprogramma te veel op dat van een vwo-opleiding. Voor de behoeften van een havist is geen plek.
Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Sander Dekker (VVD) onderschrijft de conclusies van het rapport. “We hebben te weinig nagedacht over wat de havo speciaal maakt.”
Dekker moedigt scholen aan hun lesprogramma drastisch om te gooien. Hij wil het liefst toe naar een systeem waarin de vijfde lesdag ingericht kan worden naar de wensen van een scholier, bijvoorbeeld het beginnen van een bedrijf of een product ontwerpen. Hiermee wordt het onderwijs ‘ontsaait’, verwacht hij.
In havo 4, het laatste jaar van de opleiding, blijven relatief gezien het meeste aantal leerlingen zitten: zo’n 18 procent. Volgens Dekker ligt dat aan de motivatie van de leerling.
2014-11-03