De verkoop van tweedehands bedrijfsauto’s is het afgelopen jaar met 0,5 procent gegroeid. De groei kwam vooral op het conto van autobedrijven. De verkopen van bedrijfsauto’s tussen consumenten onderling daalde, meldde VWE voertuiginformatie en -documentatie vrijdag.
In totaal wisselden in 2015 ongeveer 161.000 auto’s van eigenaar, waarvan het grootste deel werd verkocht door autobedrijven. Die zagen hun verkopen stijgen met 4 procent, tegenover een daling van 5,3 procent van de verkopen door consumenten.
Van de meeste grote merken nam de verkoop van gebruikte bedrijfsauto’s toe. Diverse Aziatische merken, waaronder Hyundai, Toyota, Mitsubishi en Suzuki zagen hun verkopen echter dalen met meer dan 10 procent.
Daling
De daling van de export van gebruikte bedrijfsauto’s zette in 2015 door. De uitvoer daalde met bijna een kwart. Occasions vonden vooral minder vaak hun weg naar Oekraïne.
Eerder maakte VWE al bekend dat de verkoop van personenauto’s vorig jaar met twee procent groeide.
15-01-2016 © ANP / Demet TV