Omroep Powned wil binnen vijf jaar van radio en tv verdwijnen en alleen nog op internet uitzenden. Dat is goedkoper en trekt veel meer kijkers, zegt voorzitter Dominique Weesie na een bericht in het AD.
,,Het aantal kijkers van onze uitzendingen schommelt tussen de 100.000 en 120.000 kijkers”, aldus Weesie. ,,Dat is bijna gênant als je het vergelijkt met het internet. Daar trekken we 3 miljoen unieke bezoekers per maand en op Facebook hebben we 500.000 volgers. Vooral jongeren kijken niet meer naar televisie.”
Ook is het maken van programma’s duur. De helft van het geld voor elke aflevering gaat naar zaken als geluid en regie. Weesie: ,,Voor 45.000 euro kan ik een uitzending maken van 45 minuten, maar ook 45 filmpjes maken.” Online kan PowNed elk moment van de dag haar geluid laten horen.
Weesie denkt ook dat het niet te lang meer duurt voordat NPO 3 verdwijnt. ,,Dat moment willen we voor zijn. NPO 3 blijft sappelen, het is een stiefkindje van de NPO.” De Powned-oprichter hoopt dat de omroep binnen twee jaar alleen nog programma’s maakt voor internet. Weesie wil wel in het omroepbestel blijven. ,,We willen de eerste publieke omroep worden die volledig online gaat. En binnen de publieke omroep kunnen we gebruikmaken van veel kennis, kunde en content.”
18-02-2016 © ANP / Demet TV