Toeristen in Amsterdam worden voortaan verleid een kijkje te gaan nemen in Den Haag. De twee steden hebben daar onder het motto van hoofdstad naar hofstad afspraken over gemaakt.
Amsterdam en dan vooral het centrum is van oudsher erg geliefd bij toeristen en verwacht wordt dat het aantal bezoekers de komende jaren alleen maar toeneemt. De komst van al die toeristen is goed voor de economie en de werkgelegenheid, maar raakt ook het woongenot van de Amsterdammers. Burgemeester Eberhard van der Laan wees er eerder al op dat toeristen daarom wat hem betreft meer in steden als Rotterdam zouden mogen overnachten.
Om de druk op de hoofdstad wat te verlichten, worden toeristen via schermen op Schiphol en billboards in Amsterdam gewezen op eveneens aanlokkelijke kanten van Den Haag. De hofstad heeft bezoekers onder meer het strand van Scheveningen, het Mauritshuis, Madurodam en de internationale zone met het Vredespaleis te bieden.
Den Haag streeft ernaar de tweede bezoekersstad van Nederland te worden en betaalt Amsterdam Marketing de komende drie jaar 150.000 euro voor deze campagne.
22-06-2017 © ANP / Demet TV