Meer kip met ‘beter leven’ verkocht

De verkoop van kippen in supermarkten die een beter leven hebben gehad dan plofkippen, stijgt flink. De omzet van kippenvlees met één ‘beter leven’-ster van de Dierenbescherming lag in het laatste kwartaal van vorig jaar 86 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2011. De totale omzet van de verkoop van kippenvlees bleef ongeveer gelijk. Dat meldt Wakker Dier woensdag.

Wakker Dier baseert zich op cijfers van onderzoeksbureau SymphonyIRI, dat supermarktcijfers via kassascans bijhoudt. Van het bureau heeft Wakker Dier de gegevens over kip over de afgelopen vijf jaar opgevraagd.

Uit de cijfers blijkt dat vorig jaar in negen procent van de gevallen kippenvlees met het dierenwelzijnkeurmerk werd gekocht, tegenover 6,6 procent in 2011. Het laatste kwartaal van vorig jaar liep het aandeel op tot elf procent.


Of het aandeel plofkip in de cijfers is gedaald, is onduidelijk. “Maar dat is wel de verwachting”, aldus een zegsvrouw van de dierenwelzijnsorganisatie. Wakker Dier verwacht dat de stijging dit jaar verder toeneemt, omdat bijvoorbeeld C1000 in januari kippen met het keurmerk introduceerde.

Wakker Dier voert sinds vorig voorjaar een kruistocht tegen voedingsproducenten en supermarkten om de plofkip in de ban te doen. De beesten leven in krappe donkere ruimtes waar ze zo snel mogelijk vetgemest worden voor de slacht. In juni gaf brancheorganisatie van supermarkten CBL aan de plofkip niet langer acceptabel te vinden. Supermarkten moeten in 2020 plofkipvrij zijn. Diverse ketens hebben inmiddels kippen in de schappen liggen die een beter leven hebben gehad, naast de veelal goedkopere plofkip.

Bij het ‘beter leven’-systeem van de Dierenbescherming geldt: hoe meer sterren, des te diervriendelijker met de kip om is gegaan. Drie sterren is het maximum. Eén ster duidt op een kip die uit de gangbare veehouderij komt, hoewel daar wel belangrijke welzijnsverbeteringen zijn doorgevoerd. “De ergste knelpunten worden daarbij als eerste aangepakt”, aldus de Dierenbescherming.

De cijfers van SymphonyIRI zijn gebaseerd op 82 procent van de supermarktomzet. Van Aldi, Lidl, Dirk, Bas en Digros zijn geen gegevens meegenomen. De cijfers wijzen verder uit dat de omzet van biologische kip gestaag blijft stijgen en vorig jaar veertien procent hoger lag dan in 2011, met een marktaandeel van 2,2 procent.

13 februari 2013, 14:21
©Demet TV