De radio- en tv-zenders van de publieke omroep krijgen binnen een jaar een nieuwe naam. Dat bevestigt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) dinsdag. Zo wordt Nederland 1 omgedoopt tot NPO 1, en krijgt Radio 2 eveneens het voorvoegsel NPO.
NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort wil de herkenbaarheid van de tv-netten, radiozenders en websites op internet bevorderen. Hij wil met de merknaam NPO tegenwicht bieden aan grote merknamen als Youtube en Apple. “Die slag dreigen we nu te verliezen”, zegt hij in een verklaring.
Hoeveel de hele campagne moet gaan kosten is niet precies duidelijk. Tot nu toe heeft het ontwerpen van logo’s 93 duizend euro gekost, zegt een woordvoerder. Naar schatting gaat het doorvoeren van de naamswijziging zo’n zestigduizend euro kosten. Eerder kocht de NPO de domeinnaam npo.nl voor een ton.
Zodra de wijziging is doorgevoerd, moeten alle programma’s van de publieke omroep te vinden zijn op npo.nl. Wat dit precies betekent voor een site als uitzendinggemist.nl, waar alle programma’s van de omroepen nu op staan, is niet bekend.
De naamsverandering valt niet goed in de mediawereld en daarbuiten, gezien de negatieve reacties op Twitter. Gevreesd wordt dat de operatie veel geld gaat kosten in een tijd dat de publieke omroepen al driehonderd miljoen euro moeten bezuinigen. Velen vinden de huidige namen prima.
De vorm en de bijbehorende kleuren van de zenders blijven bestaan, net als de logo’s van de individuele omroepen. Nederland 1 is qua kijkcijferaandeel het best bekeken net van Nederland. De top tien van best bekeken niet-sportprogramma’s werd vorig jaar gedomineerd door Nederland 1 en RTL 4.
12 maart 2013, 09:03
© [Copyright 2013 Novum]