Telegraaf Media Groep lijdt minder verlies

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft vorig jaar een nettoverlies geboekt van 15,7 miljoen euro, tegenover een verlies van 37,8 miljoen in 2011. De omzet bleef nagenoeg gelijk met 577,2 miljoen euro, meldde de eigenaar van onder andere De Telegraaf en Sky Radio dinsdag.
 
Het verlies werd veroorzaakt door eenmalige afschrijvingen, onder andere 36,5 miljoen euro op de waarde van Hyves. Het sociale netwerk werd eind 2010 door TMG overgenomen voor 53 miljoen euro. De overname staat voor 43,7 miljoen euro in de boeken, omdat de schulden van het bedrag werden afgetrokken en het banktegoed erbij werd opgeteld.


“Hyves heeft niet aan de financiële ambities voldaan”, zegt TMG-topman Herman van Campenhout in een verklaring. “Wel zien wij kansen in de kennis en kunde die de overname met zich heeft meegebracht. Hyves richt zich nu specifiek op jongeren en op gaming.”
 
De rentelasten van TMG, die circa twee miljoen euro hoger lagen, drukten het resultaat verder, evenals de belastingen. TMG ontving tevens minder inkomsten uit deelnemingen als Prosiebensat.1 Media. De autonome omzet daalde met 36 miljoen doordat minder krantenadvertenties werden verkocht. De overnames van Metro en spelletjesproducent Megastar compenseerden hier echter voor.
 
De kostenbesparingen die TMG in 2012 al doorvoerde, zijn volgens het bedrijf niet voldoende om de daling in advertentie-inkomsten op te vangen. Daarom wordt het kostenbesparingsprogramma van zeventig miljoen euro versneld uitgerold. Of dit extra besparingen met zich meebrengt, wil Van Campenhout nog niet zeggen. “Dat hangt ervan af hoe de markt zich ontwikkelt.”
 
Vanwege de huidige marktontwikkelingen laat TMG de doelstellingen qua aankopen los. “We gaan per geval bekijken of we zijn geïnteresseerd in een overname”, zegt Van Campenhout. “We gaan ons nu niet vastleggen op een bepaald bedrag.” De driehonderd miljoen euro die TMG voor overnames had gereserveerd, wordt dus losgelaten.
 
Voor puzzelproducent Keesing gaat TMG dit jaar onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. “Dit kan betekenen dat we het onderdeel te koop zetten, maar daar is nu nog geen besluit over genomen”, aldus Van Campenhout. “Wel is vorig jaar al duidelijk geworden dat Keesing geen noemenswaardige synergie heeft met de rest van het bedrijf.”

12 maart 2013, 07:59
© [Copyright 2013 Demet TV]