Opsporingsdiensten hebben vorig jaar 21 keer telefoongesprekken van klanten van XS4ALL afgetapt. Het internetverkeer werd negentien keer afgetapt en in twee gevallen werd e-mailverkeer onderschept door diensten als de politie, de FIOD of de Inspectie SZW. Dat meldt de internetprovider in een donderdag gepubliceerd rapport.
Providers zijn verplicht gegevens aan opsporingsdiensten te verstrekken als die daarom vragen. Het is voor het eerst dat XS4ALL de vorderingen publiceert. De provider vindt het belangrijk dat klanten kunnen controleren in welke mate opsporingsinstanties van hun bevoegdheden gebruikmaken. De vorderingen van de AIVD en de MIVD zijn niet meegenomen in het rapport, omdat die onder het staatsgeheim vallen.
De diensten vorderden 86 keer gegevens als telefoonnummers en IP-adressen.
Verkeersgegevens werden verder 21 keer verstrekt. Bij alle vorderingen gaat het volgens XS4ALL om minder dan 0,034 procent van het klantenbestand.
XS4ALL, een dochteronderneming van KPN, komt voort uit een hackersorganisatie en heeft privacy, maar ook transparantie hoog in het vaandel staan. Al in 2004 wilde de provider het aantal vorderingen publiceren, maar dat werd door justitie ‘sterk ontraden’ omdat het mogelijk tot een vervolging zou leiden door schending van het staatsgeheim. Volgens XS4ALL is er nu geen bezwaar meer tegen publicatie, mits de vorderingen van de AIVD en de MIVD achterwege worden gelaten.
XS4ALL gaat de gegevens vanaf nu jaarlijks publiceren en hoopt dat andere providers ook inzicht gaan geven in de aanvragen van opsporingsinstanties.
2013-07-11 12:17