Bijna een kwart van de telecombedrijven erkent bel- en mailgegevens die ze verplicht een jaar moeten opslaan te misbruiken. De opgeslagen data wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor marketingdoeleinden. Dat blijkt uit een rapport van het Agentschap Telecom uit april vorig jaar.
De digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom kreeg het rapport in handen na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. De providers moeten sinds de Wet bewaarplicht in 2009 in werking trad onder meer begin- en eindtijden van gesprekken, locaties van mobiele telefoons, e-mailadressen en data en de tijdstippen van in- en uitloggen opslaan.
Justitie kan de gegevens gebruiken voor onder meer het bestrijden van terrorisme.
Mailgegevens moeten zes maanden en telefoniegegevens een jaar worden bewaard. De inhoud van de belletjes en mails worden overigens niet bewaard.
Uit het rapport blijkt onder meer dat 24 procent van de aanbieders erkent de gegevens ‘louter voor andere dan wettelijke doelen’ te verwerken. Wil een bedrijf de gegevens voor iets anders dan voor de rekening gebruiken, dan moet de klant om toestemming worden gevraagd. Van de telecombedrijven doet 36 procent dit niet. De rest vraagt veelal via de algemene voorwaarden wel om groen licht.
Het onderzoek wijst verder uit dat tien procent van de telecom- en internetbedrijven de gegevens niet zoals verplicht na een jaar vernietigt. Vooral de kleine en middelgrote aanbieders houden zich niet aan die regel.
Het is niet de eerste keer dat telecombedrijven op de vingers worden getikt. Het College bescherming persoonsgegevens constateerde in juli op basis van eigen onderzoek dat telecomaanbieders het mobiele dataverkeer in de gaten hielden en onder meer vastlegden welke apps werden gebruikt en welke worden websites bezocht. Naar aanleiding van dit onderzoek hebben aanbieders hun beleid aangepast.
2013-10-14 10:51