Ook dit jaar is in de Utrechtse jaarbeurshallen de vakantiebeurs georganiseerd. Op de beurs presenteren 140 landen met meer dan 1500 stands zich aan de vakantiegangers. Ook Turkse reisorganisaties zijn ruim vertegenwoordigd op de beurs om reizen naar Turkije te promoten. Zo’n 37 Turkse reisorganisaties bevinden zich vandaag op de vakantiebeurs om reizen naar dat land te verkopen.
Nederlandse toeristen in Turkije
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden heeft vakantiebestemming Turkije in 2013 wederom een groei gerealiseerd. In 2013 gingen ruim 2,8 procent meer Nederlanders naar Turkije dan het jaar daarvoor. In totaal hebben in 2013 1.245.841 Nederlanders een bezoek aan Turkije gebracht.
Al vanaf begin 2009 is er een toename te zien in het aantal Nederlanders die naar Turkije met vakantie gaat. Volgens het onderzoek van GfK was het marktaandeel van Turkije als vakantiebestemming voor Nederlanders in 2009 3,7 procent, in 2010 4,4 procent, 2011 4,5 procent en in 2012 4,25 procent. De verwachting is dat deze stijgende lijn zich ook in 2014 voort zal zetten.
Wel moet gezegd worden dat op de Nederlandse markt Spanje het beter doet dan Turkije. Er worden nog altijd meer vliegreizen naar Spanje geboekt dan naar Turkije.
De Nederlandse vakantieganger die naar Turkije gaat, doet dit vooral vanwege de mooie stranden, zee en zon. Wel is er een toename in de zogenoemde ‘cultuurtoerisme’ waarbij mensen naar Turkije gaan voor zijn cultuur en geschiedenis. Naast het weer waardeert de Nederlandse toerist de Turkse keuken, de kwaliteit van de hotels en de service in het land. De gemiddelde Nederlander verblijft er langer dan acht dagen.
De vakantiebeurs wordt dit jaar voor de 43ste keer georganiseerd. Vorig jaar hebben meer dan 100 duizend mensen de beurs bezocht.
© Demet TV