‘NOS biedt dubbele van concurrenten op Eredivisie’

De NOS heeft twee keer zo veel geboden voor de rechten op de samenvattingen van de Eredivisie als de commerciële zenders. De NOS biedt tegen de twintig miljoen euro per jaar terwijl SBS en RTL circa de helft boden, schrijft NRC Handelsblad donderdag op basis van ingewijden.

Verschillende commerciële omroepen noemen het bod van RTL en SBS volgens de krant het maximum omdat met voetbal hooguit zeven tot tien miljoen euro aan reclamegeld zou zijn te verdienen. De zenders konden tot woensdag hun bod uitbrengen bij Eredivisie Media & Marketing (EMM), het bedrijf dat de voetbalrechten beheert.

Omroepveteraan Fons van Westerloo zei maandag bij BNR Nieuwsradio al dat boven de marktwaarde wordt geboden. Deze geruchten waren dinsdag voor VVD-Kamerlid Ton Elias aanleiding Kamervragen te stellen. Hij wees erop dat er naast de rechten jaarlijks tot vijf miljoen euro aan productiekosten moeten worden gemaakt.

Als de geruchten kloppen, zou de NOS de komende drie jaar 75 miljoen euro betalen voor het uitzenden van de samenvattingen. Elias wees erop dat bestuurder bij de publieke omroep Henk Hagoort vorige maand nog vijf prioriteiten (onder meer journalistiek, drama en kinderprogramma’s) noemde, waar sport niet bij zat. “Maar wat is het eerste signaal als het om geld gaat? Dat de NOS deze week gaat meebieden.”

NOS-directeur Jan de Jong zegt in NRC Handelsblad dat de NOS net zo hard meebezuinigt als de rest van Hilversum. “En dat doen we op de sportrechten.” Hij stelt dat de NOS hooguit één groot voetbalcontract wil binnenhalen. Als dat niet met de Eredivisie lukt, wil de NOS de Champions League binnenhalen. Alleen met voetbal zou de publieke omroep ‘echt breed, van iedereen’ blijven.