Huisartsen blijken vaak moeilijk te doen als patiënten vragen om een kopie van hun medisch dossier. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond. Voor het onderzoek werkte de organisatie samen met vijftig mysterypatiënten.
Dertig van de vijftig huisartsen bleken drempels op te werpen toen patiënten om een kopie van hun dossier vroegen. Acht patiënten lukte het zelfs helemaal niet om inzage in hun dossier te krijgen.
De Consumentenbond noemt de uitkomsten ‘onacceptabel’, omdat patiënten wettelijk het recht hebben om hun medische gegevens in te zien. “Artsen horen juist aan te moedigen dat patiënten van hun rechten gebruikmaken en een actieve rol willen spelen bij het opbouwen van hun dossier”, stelt de organisatie.
Vijftien patiënten moesten eerst uitleggen waarom ze hun dossier eigenlijk wilden hebben. Om inzage in het dossier te krijgen, moesten zes patiënten eerst op een persoonlijk gesprek bij de huisarts komen.
Vier artsen weigerden de patiënten een papieren kopie mee te geven. Ze mochten hun dossier alleen in de praktijk komen bekijken. Dat is niet zoals de artsen horen te handelen. Een patiënt moet altijd de mogelijkheid krijgen zijn medisch dossier thuis nog eens rustig na te lezen.
Ook komt het geregeld voor dat de assistente van de arts aangeeft dat ze eerst moet overleggen om vervolgens niets meer van zich te laten horen. In sommige gevallen zijn drie tot vier telefoontjes nodig om het proces in werking te stellen. Als een patiënt dan na lang aandringen het dossier krijgt, blijkt dat vaak niet volledig te zijn, informatie is gewist.
De Landelijke Huisartsenvereniging heeft de Consumentenbond laten weten niet inhoudelijk te kunnen reageren op het onderzoek.
2014-02-14 07:55