KPN biedt excuses aan vanwege mailproblemen

KPN heeft maandagochtend in een advertentie in enkele landelijke dagbladen excuses aangeboden aan de twee miljoen klanten die vrijdag en zaterdag niet bij hun e-mail konden. Het telecombedrijf haalde de accounts offline omdat een hacker gegevens van de klanten online leek te hebben gezet.

De gegevens inclusief wachtwoorden bleken uiteindelijk niet afkomstig uit de database van KPN, maar van een babyartikelenwinkel waar vorig jaar digitaal werd ingebroken. KPN roept klanten in de advertentie wel op hun wachtwoord snel te wijzigen. Veel consumenten gebruiken hetzelfde wachtwoord voor al hun online accounts.

“We vragen niet om uw begrip,”, schrijft KPN, “maar vinden het wel belangrijk om te zeggen dat we op de eerste plaats aan de veiligheid van uw gegevens hebben gedacht.” Alle klanten die menen financiële schade te hebben geleden door het uitvallen van de e-mailfunctie, kunnen zich vanaf maandagmiddag melden op de site van KPN.

De database van KPN werd vorig maand gehackt. De hacker kon door verouderde ict-systemen op een server bij de namen, adressen en bankrekeningnummers van klanten. KPN zou het lek pas een week nadat het ontdekt was hebben gedicht. Telecomwaakhond OPTA gaat onderzoeken of KPN wel heeft voldaan aan de wettelijke zorgplicht om klantgegevens te beschermen.

In een persbericht reageert KPN maandag op de verwijten die het de afgelopen weken heeft gekregen. Het bedrijf geeft toe dat het ict-onderhoud ‘niet optimaal’ is geweest en dat het fouten heeft gemaakt ‘op het gebied van het informeren van en communiceren met onze klanten’. Het bedrijf kondigt aan investeringen in het systeem te versnellen en het bestuur van de ict-organisatie aan te passen. Ook wordt de online klantenservice uitgebreid.

13 februari 2012, 10:13
©novum