NRC Handelsblad en Nrc.next hebben in het vierde kwartaal meer betalende abonnees weten te trekken dan een jaar geleden. Bij alle andere landelijke betaalde kranten daalde de oplage. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI).
NRC Handelsblad wist 3,6 procent meer abonnementen af te sluiten. De middagkrant had aan het einde van het vierde kwartaal ruim 189 duizend betalende abonnees. De ochtendkrant Nrc.next trok op jaarbasis 5,2 procent meer betalende lezers, nu ruim 75 duizend.
Onder de andere algemene landelijke kranten daalde de oplage het hardst bij De Telegraaf met 6,4 procent. De krant blijft met 529 duizend lezers wel de grootste. Bij de Volkskrant, Trouw en het Algemeen Dagblad daalde de oplage met respectievelijk 4,6 procent, 5,1 procent en 1,6 procent. Ook het Financieele Dagblad (-11,7 procent) en het Nederlands Dagblad (-8,6) zagen het aantal abonnementen afnemen. Het Reformatorisch Dagblad verloor ruim drie procent van zijn abonnees.
Bij de gratis kranten liet De Pers in het vierde kwartaal een stijging van de oplage zien van 5,2 procent. Deze krant verschijnt vrijdag voor het laatst. Spits en Metro lieten hun oplagen zakken met respectievelijk 7,9 en 6,7 procent.
27 maart 2012, 10:31
©novum