Slachtofferhulp Nederland heeft afgelopen jaar 182.000 slachtoffers geholpen. Dat zijn er 25.000 meer dan in 2014. Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde jaarverslag van de organisatie.
De organisatie staat mensen bij die slachtoffer zijn geworden van misdrijven, verkeersongelukken, calamiteiten of vermissing. In 2015 ontving Slachtofferhulp Nederland via de politie en op initiatief van slachtoffers zelf de gegevens van 237.080 slachtoffers, nabestaanden, getuigen en betrokkenen. Het lukte Slachtofferhulp Nederland om met 182.039 van deze mensen in contact te komen, een stijging van 16 procent ten opzichte van 2014. 62 procent van de benaderde slachtoffers had voldoende aan eenmalig contact of advies. 38 procent had behoefte aan vervolghulp.
Slachtofferhulp Nederland kon met ruim 55.000 slachtoffers geen contact krijgen. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die bij verscheidene belpogingen de telefoon niet opnamen of mensen van wie de organisatie geen contactgegevens als telefoonnummers of mailadressen had. Als het niet lukt om op deze manieren contact te krijgen, ontvangen slachtoffers een brief met een hulpaanbod. Daarop wordt volgens Slachtofferhulp weinig gereageerd.
De komende drie jaar hoopt de organisatie nog veel meer slachtoffers te kunnen bereiken. Dat moet voornamelijk gebeuren door de dienstverlening online te verbeteren. Zo verwacht zij via chat of Skype bijvoorbeeld jongeren beter te kunnen bereiken. Ook wordt er gewerkt aan een app om het stressniveau van slachtoffers te kunnen meten.
30-03-2016 © ANP / Demet TV