Door gaten in de regels worden kinderen nog altijd blootgesteld aan kinderreclame voor ongezonde producten als frisdrank, chips, koekjes en ijs. Een coalitie van consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen, verenigd in de Alliantie Stop Kindermarketing, roept de politiek op om die gaten te dichten.
Volgens de coalitie zijn er een aantal grote tekortkomingen in de huidige regels die door de levensmiddelenindustrie zelf zijn opgesteld. Daardoor kunnen fabrikanten nog steeds reclame maken voor ongezonde producten.
,,Het is enorm inconsequent dat de levensmiddelenindustrie zichzelf beperkingen oplegt voor reclames op televisie, maar dat fabrikanten vervolgens wel allerlei idolen mogen inzetten op verpakkingen om hun producten aan te prijzen. Blijkbaar is de industrie niet écht bereid om kindermarketing aan banden te leggen, daarom vragen wij de politiek om in te grijpen”, stelt de Consumentenbond.
Te dik
Naast de hiaten in de regels, zouden fabrikanten zich veelal ook niet aan de eigen regels houden. Vorig jaar werden een aantal grote voedingsmiddelenconcerns hiervoor op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie.
Volgens de alliantie is het overgrote deel van de kindermarketing voor voedingsmiddelen voor ongezond eten en drinken, waardoor kinderen te dik worden.
De Alliantie Stop kindermarketing werd in februari vorig jaar opgericht en bestaat uit onder meer het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de GGD Amsterdam en de Universiteit Maastricht.
31-03-2016 © ANP / Demet TV