Andere politieke partijen kunnen veel leren van DENK als het gaat om het gebruik van social media zoals Facebook en Instagram. Dat zegt communicatieadviesbureau Lindblom PR Pa na onderzoek naar het Twittergebruik van Tweede Kamerleden.
DENK is weliswaar niet heel erg actief op Twitter, maar volgens directeur Lindblom Ewald van Rooij heeft DENK wel de meeste volgers op Instagram. Naast Instagram zoekt DENK hun achterban ook op onder facebookgebruikers. “En daar kunnen andere politieke partijen en Kamerleden nog iets van leren,” aldus het communicatieadviesbureau. “Ze slagen er zo in verbinding te maken met groepen die heel actief zijn op Facebook over onderwerpen als racisme, integratie, Turkije en die verder grotendeels buiten beeld blijven”. Met name daar zouden politieke partijen veel van kunnen leren, volgens het Lindblom.
DENK & Facebook
Op Facebook heeft DENK rond de 56 duizend volgers. Daarnaast heeft fractievoorzitter Tunahan Kuzu nog eens 62 duizend volgers op Facebook, waar het Kamerlid vaak video’s deelt van debatten in de Tweede Kamer. Posts van het Kamerlid worden duizenden keren gedeeld hun volgers.
Doelgroep
Beweging DENK richt zich op social media vaak op mensen die zich niet-gehoord voelen. Daaronder bevinden zich ook duizenden moslims die het oneens zijn met het beleid van andere politieke partijen. Zo raakt de PvdA – waar veel Turken en Moslims voorheen op stemden – veel kiezers kwijt. Deze groep lijkt steeds vaker te kiezen voor DENK.
Hieronder een van de vele video’s van DENK op Facebook:
16-09-2016 © Demet TV