Elk jaar zijn er duizenden Nederlanders die erin trappen: een telefoontje van iemand die zegt op de helpdesk van Microsoft te werken. Er is zogenaamd een probleem met de computer ontdekt, dat meteen moet worden verholpen. Wie daar op ingaat, loopt in de val en kan beroofd worden. Om daar iets aan te gaan doen, gaan de overheid en het bedrijfsleven samenwerken.
Volgens het Openbaar Ministerie hebben ongeveer 2000 Nederlanders vorig jaar aangifte gedaan van zo’n helpdeskfraude. De gedupeerden verloren in totaal bijna 6 miljoen euro, dus enkele duizenden euro’s per persoon.
Aan de samenwerking doen het Openbaar Ministerie, de politie en de Autoriteit Consument en Markt mee, evenals bedrijven als Microsoft, KPN, VodafoneZiggo, ING, ABN AMRO en de Rabobank en organisaties als de Fraudehelpdesk. Zij zijn al langer bezig om mensen te waarschuwen, maar nu willen ze een stap verder gaan en de fraudeurs dwarsbomen. Concrete afspraken zijn er nog niet, de deelnemers hebben woensdag een intentieverklaring ondertekend om daar samen aan te werken.