Binnen de gedoogcoalitie is ruzie uitgebroken over het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. VVD en PVV zijn woedend dat het CDA dwarsligt. Kamerlid Charlie Aptroot (VVD) voelt zich verraden.
Sander de Rouwe (CDA) liet woensdag weten dat hij de snelheid ‘fatsoenlijk en verantwoord’ wil verhogen. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) wil ruim honderd miljoen steken in aanpassingen om de snelheidsverhoging mogelijk te maken maar dat wil De Rouwe niet. Wat hem betreft wordt de snelheid alleen verhoogd op die wegen waar dat nu al kan.
Schultz heeft de steun van het CDA nodig voor een meerderheid voor haar plannen. Regeringspartij VVD en gedoogpartner PVV reageren furieus op de opstelling van het CDA, die niet is afgestemd. “Ik vind het heel erg teleurstellend”, zei Aptroot. Hij wijst op de afspraken uit het regeerakkoord over de verhoging van de maximumsnelheid waar het CDA zich aan moet houden.
Aptroot pikt het niet dat het CDA een deel van de maatregelen niet neemt. Hij vindt dat Schultz goed heeft onderzocht of de snelheid op een verantwoorde manier kan worden verhoogd.
Ook Léon de Jong (PVV) is ‘not amused’ door het CDA. “Het siert ze niet”, zei hij woensdag in een reactie. “Het lijkt erop dat ze de boel aan het traineren zijn.” De Jong houdt ook vol aan de plannen van Schultz. “Ik ga ervan uit dat de 130 kilometer per uur gewoon wordt ingevoerd”, zei hij. “Het liefste morgen nog.”
De Tweede Kamer debatteert woensdagavond met Schultz over de snelheidsverhoging. Behalve binnen de coalitie, groeit ook in de grote steden het verzet. Na Rotterdam en Utrecht voegt Amsterdam zich woensdag ook in het koor van critici. Wethouder Eric Wiebes (VVD) wil niet dat de snelheid op de A10-West wordt verhoogd naar 100 kilometer per uur. Hij heeft daarover een brief naar de minister gestuurd.
Volgens Amsterdam komen de berekeningen van Schultz over de luchtkwaliteit niet overeen met wat gemeten wordt langs de A10-West, waar bijna 41 duizend inwoners van Bos en Lommer en Slotervaart binnen een afstand van vijfhonderd meter van de ringweg wonen. De stad eist daarom eerst meer onderzoek voordat harder mag worden gereden.
14 december 2011, 17:33
(© Novum)