Op drie televisiezenders en drie radiozenders mag in het nieuwe jaar geen reclame meer worden gemaakt voor alcohol. Zij zijn als jongerenzender aangemerkt, meldt de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) vrijdag.
Het gaat om Disney Channel, Disney XD, Teennick, SLAM!FM, Wild FM Hitradio en Megastad Rotterdam.
Van de kijkers en luisteraars van deze zenders is minstens een kwart minderjarig. De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken verbiedt in dat geval dat reclame wordt gemaakt voor drank.
De code, opgesteld door de alcoholbranche zelf, schrijft ook voor dat geen reclame voor alcoholhoudende dranken mag worden gemaakt in reclameblokken voor, tijdens of na programma’s die ‘volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers’ voor meer dan 25 procent worden gehoord of bekeken door minderjarigen.
Kindernet en Nickelodeon zenden niet uit na 21.00 uur. De Mediawet verbiedt deze zenders alcoholreclame uit te zenden.
28 december 2012,10:55
©Demet TV