Volgens het AD, was de hoogtemeter van de Boeing van Turkish Airlines die op 25 februari 2009 neerstortte bij Schiphol in de periode januari 2008 tot en met februari 2009, 16 keer kapot. Dat antwoordde staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur maandag op vragen van PvdA-Kamerlid Attje Kuiken.
Het is niet waar, zo schrijft de staatssecretaris, dat de defecten niet zijn gerepareerd. ‘In alle gevallen is actie ondernomen zoals het opnieuw opstarten van het systeem en het vervangen van de antenne’, schrijft ze aan de Tweede Kamer.
Weiland
De Boeing 737 van Turkish Airlines had 135 mensen aan boord.
Het vliegtuig stortte 25 februari 2009 tijdens de landing neer in een weiland vlakbij Schiphol. Negen mensen kwamen om het leven en 120 anderen raakten gewond.
Het Openbaar Ministerie (OM) besloot in april vorig jaar geen strafrechtelijke vervolging in te stellen wegens het ongeluk. Het OM onderzocht of iemand iets strafbaars had gedaan bij de crash. Dat gold onder meer voor de piloten, vliegtuigbouwer Boeing en de luchtverkeersleiding.
Over de rol van de piloten ontbreekt belangrijke informatie in het onderzoek, omdat zij zijn overleden en dus niet meer konden worden gehoord, zei het OM toen. Het technische probleem met de hoogtemeter van de Boeing was bekend bij de piloten, die dat hadden moeten oplossen. Het ging niet om een veiligheidsprobleem.
Demet TV