Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor 9,8 miljard euro online producten gekocht, een stijging van negen procent ten opzichte van 2011. Het aantal bestellingen bij webwinkels steeg met dertien procent naar 88 miljoen orders, ruim 240 duizend bestellingen per dag. Dat blijkt dinsdag uit de Thuiswinkel Markt Monitor.
De omzetgroei van de online markt komt vooral uit een toename van productbestedingen met twaalf procent. Vooral speelgoed en kleding deden het goed. Net als in 2011 stegen deze harder dan de omzet uit de online verkoop van diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets.
Aan reizen wordt online gemiddeld het meest besteed per bestelling. Dit blijft dan ook het grootste binnen de online markt en groeide in 2012 met vier procent naar een jaaromzet van 3,8 miljard euro. De sterkst stijgende segmenten in 2012 waren speelgoed met 28 procent, muziek met 27 procent en huis en tuin met 23 procent.
Online kopers bestelden vorig jaar gemiddeld ruim acht keer iets op internet. Ze gaven wel minder uit: per bestelling zo’n 111 euro, vier procent minder dan in 2011. In totaal deden 10,58 miljoen Nederlanders een online bestelling, een stijging van vier procent.
In 2013 wordt een groei van acht procent verwacht van de online markt en een jaaromzet van 10,5 miljard euro. Uit de monitor komt naar voren dat consumenten vaker en meer online gaan bestellen, onder andere doordat smartphones en tablets hier steeds geschikter voor worden.
De Thuiswinkel Markt Monitor is een halfjaarlijks onderzoek van Blauw Research in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. PostNl sponsort het onderzoek, dat wordt geijkt aan het retailpanel van onderzoeksbureau GFK.
02 april 2013, 09:36
© [Copyright 2013 Novum]