Hoogleraren Nederlands van alle universiteiten vinden het eindexamen Nederlands ondermaats en inhoudsloos. Het examen draagt op geen enkele manier bij aan de kennis van taal of taalvaardigheid. Dat schrijven de hoogleraren maandag in een brief aan de Tweede Kamer, meldt de Volkskrant.
Het is nu vooral ‘een kunstje examen doen’, terwijl het vak zou moeten gaan over literatuur, cultuur en lees- en schrijfvaardigheid. Het eindexamen is volgens de professoren alleen te maken ‘door alle kritische vaardigheden uit te schakelen’. Zowel het vak als het examen zou ingrijpend moeten worden herzien.
Marc van Oostendorp, hoogleraar bij de Universiteit Leiden en het Meertens Instituut en een van de initiatiefnemers van de brief en petitie was eerst ‘verbaasd’ en uiteindelijk ‘verbijsterd’ toen hij de examens van dit jaar onder ogen kreeg. “De maat is vol.” Over het vwo-examen ontstond twee weken geleden al veel ophef omdat bij veel vragen meerdere antwoorden mogelijk bleken.
Docenten Nederlands zijn het eens met de hoogleraren, schrijft de krant. Op het examen wordt een trucje getoetst en geen lees- en argumentatievaardigheid, zegt docent en voorzitter van de beroepsvereniging Levende Talen Klaas Heemskerk.
Heemskerk legt de schuld niet bij het College voor Examens (CvE) of het Cito. “Zij voeren slechts uit wat het ministerie wil.” De woordvoerder van het CvE beaamt dit. “De inhoud van het examenprogramma is de verantwoordelijkheid van de minister. Onze opdracht is leesvaardigheid te toetsen, dat doen we.”
Het ministerie wil nog niet reageren omdat het de brief nog niet heeft gelezen.
2013-06-03 06:15