Bedrijven blijven onterecht paspoortkopie vragen

Bedrijven blijven klanten en werknemers vragen om een kopie van hun identiteitsbewijs terwijl dat volgens de wet in veel gevallen niet meer mag. De afgelopen tijd kreeg het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) ruim duizend meldingen, meldt de organisatie donderdag. Het bewaren van de kopieën werkt identiteitsfraude in de hand.

Het vragen van kopieën gebeurt nog steeds in allerlei sectoren, uiteenlopend van de evenementen- en hotelbranche tot sportscholen die hun klanten dwingen een kopie van van hun paspoort af te staan bij het afsluiten van een abonnement. Dat gebeurt zodat bedrijven kunnen zien of klanten echt zijn wie ze zeggen.

Dat is geen onredelijke eis, vindt een collegelid van het CPB. “Maar stapels kopietjes van paspoorten is bijna vragen om identiteitsfraude. Dat heeft grote financiële en maatschappelijke gevolgen voor burgers.” Alleen banken mogen bij het openen van een rekening vragen om een kopie, net als werkgevers die werknemers in loondienst nemen.

Daarom heeft het CBP verschillende organisaties aangesproken om hun beleid aan te passen. Zo werd de Belastingdienst op de vingers getikt. Die adviseerde bedrijven om mensen die zij inhuren van andere bedrijven om een kopie van hun paspoort te vragen, terwijl dat niet mag volgens de wet.

Andere meldingen die de waakhond kreeg waren van bezoekers van een evenement die bij inschrijving een kopie moesten overhandigen. Ook kreeg de organisatie vragen van vrachtwagenchauffeurs, die vaak worden gedwongen een kopie van hun paspoort af te geven. Dat zal niet meer gebeuren bij de betreffende organisaties, verzekert het CPB.