Inlogproblemen bij digitale Cito-toets

Scholen hebben dinsdagochtend problemen ondervonden om deel te nemen aan de digitale versie van de Cito-toets. Op een bepaald moment was inloggen niet meer mogelijk. Vervolgens werd toetsinstituut Cito overspoeld door telefoontjes, waardoor ook de telefooncentrale uitviel, meldt een woordvoerder van Cito.

Aan deze versie doen drie- tot vierduizend scholen mee. Hoeveel scholen en kinderen precies niet konden inloggen, is nog onduidelijk. “Maar het is heel vervelend dat ook de telefooncentrale uitviel, want daardoor konden we niet vertellen dat we druk bezig waren de problemen op te lossen.”

Kinderen die al waren ingelogd, hadden nergens last van. Maar her en der lukte inloggen niet. Ook kon het voorkomen dat kinderen die al begonnen waren en even hadden uitgelogd ineens niet meer konden inloggen. “Zij hoeven de vragen die ze al hadden beantwoord niet over te doen. De antwoorden zijn opgeslagen”, zegt de woordvoerder.

Omstreeks 11.30 uur leken de problemen voorbij te zijn. Ruim drieduizend scholen waren op dat moment volgens de woordvoerder bezig met de toets. Ook de telefonische problemen lijken te zijn opgelost.

Waardoor de problemen met het inloggen zijn ontstaan, is nog onbekend. “Aan de servers lag het in ieder geval niet.”

07 februari 2012, 12:07
©novum