Veel klanten willen schadevergoeding van KPN

Veel klanten hebben zich al bij KPN gemeld om te vragen waar ze een aanvraag voor een schadevergoeding kunnen indienen omdat hun e-mail eruit lag. Via onder meer Twitter, Facebook en het klantenforum zijn al elfduizend reacties binnengekomen, meldt KPN zondag.

De klanten vragen zich volgens KPN vooral af waar ze terecht kunnen met hun klacht of schademelding. De provider belooft dat klanten die financiële schade hebben geleden vanaf maandagmiddag een speciaal formulier kunnen invullen op kpn.com. “Vervolgens zullen wij per geval bekijken wat we voor deze klanten kunnen betekenen.”

Door een computerinbraak belandden de gegevens van ruim vijfhonderd klanten op straat. De gegevens zijn afkomstig van de webwinkel baby-dump.nl, ontdekte IT-journalist Brenno de Winter zaterdag. Aanvankelijk werd gedacht dat het om een lek bij KPN ging, omdat alleen adressen van KPN-abonnees waren gelekt.

KPN haalde vrijdagavond uit voorzorg alle twee miljoen e-mailadressen uit de lucht naar aanleiding van de aanval. Zaterdag om 18.00 uur werden alle accounts weer geactiveerd. Klanten hebben zaterdagnacht groepsgewijs een instructiemail gekregen met uitleg hoe ze hun wachtwoord kunnen veranderen.

Dertigduizend klanten hebben hun wachtwoord inmiddels gewijzigd via kpn.com/digitaleinbraak. Daarna kunnen zij hun e-mail volgens de provider weer veilig gebruiken.

Telecomwaakhond OPTA onderzoekt of KPN zorgvuldig is omgegaan met de klantgegevens. KPN kan een boete krijgen als er verwijten worden vastgesteld.

12 februari 2012, 12:17
©novum