Het aantal scholieren in het voortgezet onderwijs dat ontevreden is over de lessen is in de afgelopen jaren steeds verder gestegen. Een op de vijf vindt dat de les nauwelijks zin heeft, terwijl dat vier jaar geleden nog een op de tien was.
Dat blijkt uit het tweejaarlijkse scholierenonderzoek van het Landelijke Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Vooral oudere scholieren zijn zeer ontevreden. Een ruime meerderheid van de brugklassers ziet het nut van de les nog wel in.
De groeiende ontevredenheid hangt volgens het LAKS samen met de trend dat leraren kinderen steeds minder weten te motiveren. Het grootste deel van de leerlingen dat vindt dat ze niet genoeg gemotiveerd worden door hun leraar, is ook het deel dat de lessen minder zinvol vindt.
De ontevredenheid over de motivatie van docenten nam toe van veertien procent in 2010 tot negentien procent in 2014. Over de vakkennis van docenten zijn scholieren juist wel te spreken: de tevredenheid steeg naar 78 procent in 2014.
Het onderzoek van het LAKS wordt woensdagmiddag in Amsterdam gepresenteerd aan staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD). Het onderzoek werd gehouden onder zestigduizend leerlingen.