De NS ziet vooralsnog geen problemen op de stations nu het vertrouwde papieren treinkaartje niet meer te koop is. De spits is prima verlopen. Het is een dag als alle andere, zegt een woordvoerder desgevraagd. Bij meldpunten komen wel klachten binnen.
Vooralsnog heeft niemand in de spits last gehad van de verandering”, aldus de woordvoerder. “Mensen kopen op routine een kaartje.” Ieder uur komt bij de NS een update over de stand van zaken binnen.
De vervoerder heeft honderden extra mensen ingezet om de operatie in goede banen te leiden. Het gaat om ruim achthonderd studenten die speciaal opgeleid zijn om tekst en uitleg te geven aan mensen met vragen. Ook lopen enkele honderden extra mensen van de NS, vooral kantoorpersoneel, rond om reizigers bij te staan. De servicemedewerkers staan op stations door het hele land.
“We zullen ongetwijfeld nog vragen krijgen over het hoe en wat. Die zullen vooral van incidentele treinreizigers komen die nog helemaal niets hebben vernomen van de veranderingen”, aldus de woordvoerder. “Wij hebben er in ieder geval het volste vertrouwen in dat het helemaal goed komt.”
Bij de klachtenlijn van de Consumentenbond waren rond 11.00 uur ruim tweehonderd klachten binnengekomen, zo meldt een woordvoerder. “Veel mensen weten niet hoe ze de speciale kaartjes voor bijvoorbeeld vrijekeuzedagen moeten opladen. Ook klagen veel mensen dat het enkeltje een euro duurder is.”
Het OV-loket heeft extra bezetting om alle klachten af te handelen, maar spreekt nog niet van topdrukte. “De meldingen komen gefaseerd binnen.” Reizigersorganisatie Rover zegt nog te weinig informatie binnen te hebben om een oordeel te geven.
Het traditionele ticket is afgelopen nacht definitief vervangen door de OV-chipkaart. De volgende stap is dat in augustus de eerste toegangspoortjes dichtgaan.