Niets twee jaar uitstel voor de auto-industrie, er moeten op korte termijn al strengere testen komen voor dieselauto’s. Europarlementariërs voelen niets voor de via de Volkskrant uitgelekte voorstellen van de Europese Commissie om nieuwe dieselwagens maximaal twee jaar respijt te geven om aan de Europese normen voor de uitstoot van stikstofoxide te voldoen.
De Volkskrant berichtte dinsdag dat Brussel een overgangsfase van twee jaar voorstelt tussen september 2017 – september 2019, waarin nieuwe dieselmodellen maximaal 60 procent meer stikstofoxide mogen uitstoten dan de huidige EU-norm van 80 mg/km. Vanaf najaar 2019 is alleen nog een ’technische overschrijding’ van 18,7 procent toegestaan. Deze marge is nodig is omdat de nieuwe meettest in Europa op basis van normaal rijgedrag onnauwkeuriger is dan de gangbare laboratoriumtest met alle ideale omstandigheden.
D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy vindt het ,,onacceptabel” dat Brussel zich zo laat leiden door de industrie. ,,De techniek is er al, waarom zo lang wachten?” Hij wil dan ook dat er binnen zes manden strengere eisen komen. ,,Het moet gedaan zijn met het sjoemelen en frauderen.”
Niet ambitieus
Ook zijn GroenLinks-collega Bas Eickhout vindt de extra tijd niets. ,,Ook met de nieuwe meetmethode is de norm van 80 mg/km te halen. Ik kan dit niet ambitieus noemen en al helemaal niet schone diesel.” Hij wijst erop dat de normen in de Verenigde Staten veel strenger zijn.
De auto-industrie ligt onder vuur nadat aan het licht is gekomen dat Volkswagen dieselwagens met software heeft uitgerust waarmee kan worden gesjoemeld met de uitstootwaarden.
06-10-2015
Door: ANP/Demet TV