De omstreden nieuwe straaljager F-35 of Joint Strike Fighter (JSF) is de laatste tijd opvallend positief in het nieuws. De aanvankelijk veel gehoorde bezwaren over de kosten, noodzaak en geluidsoverlast zijn naar de achtergrond verdwenen. Dat concluderen marketingkenners dinsdag, de dag waarop een F-35 boven Nederland scheert als ‘kennismakingsvlucht’ voor het grote publiek.
,,Hier zit waarschijnlijk een uitgekiende marketingstrategie achter”, zegt reclamestrateeg Rob Benjamens. ,,Dit doet denken aan de wervingscampagnes voor de landmacht.” De spotjes met als thema ‘geschikt/ongeschikt’ vielen meerdere keren in de prijzen.
Benjamens wijst erop dat de berichten over het toestel sinds het naar Nederland kwam zonder uitzondering positief zijn geweest. ,,Het nieuws over geluidsoverlast staat nu een beetje in de kantlijn in plaats van in de koppen. Je leest nu vooral over enthousiaste vliegers en vliegtuigspotters.”
Marketingstrategie
Ook volgens marketingexpert Paul Moers is de JSF-campagne onderdeel van een ,,briljante” marketingstrategie van het Nederlandse leger. ,,Eerst keek iedereen een beetje neer op defensie, maar nu is de reactie eerder: je moet het maar kunnen om te werken met al die technologie.”
Moers ziet ook hoe rondom de aankomst van de toestellen in Nederland alles uit de kast is getrokken op het vlak van marketing. ,,Dat speelden ze slim met de inzet van een livestream waarop je alles kon zien. Het leger durft nu marketing in te zetten en dat werkt. Iedereen snapt nu dat de toegenomen spanningen vragen om een goed leger. Dat gevoel was vroeger wel anders bij het publiek.”
Luchtmachtdagen
Twee F-35’s zijn voor een aantal weken in het land. Daarna gaan ze terug naar een trainingscentrum voor piloten in de Verenigde Staten. De eerste F-35 moet in 2019 definitief naar Nederland komen. Het kabinet wil er in totaal 37 van aanschaffen.
De JSF is ook te bewonderen tijdens de Luchtmachtdagen op 10 en 11 juni op Vliegbasis Leeuwarden.
07-06-2016 © ANP / Demet TV