Amsterdam belooft eind aan parkeerproblemen

De gemeente Amsterdam heeft woensdag een groot offensief aangekondigd tegen de parkeerproblemen in de stad, vooral in het centrum. “Lang zoeken naar een parkeerplek in Amsterdam is binnen twee jaar verleden tijd, net als het jarenlang wachten op een parkeervergunning”, zegt verkeerswethouder Eric Wiebes.

Doel is zowel de zoektijd als de wachtlijst te halveren. Dit moet Amsterdam bovengronds autoluwer maken. Het Parkeerplan vergt een eenmalige investering van 95 miljoen euro, maar die wordt gedekt uit bestaande middelen.

Gemeentelijke parkeergarages worden begin volgend jaar opengesteld voor vergunninghouders en in commerciële parkeergarages worden de komende twee jaar ongebruikte plekken gehuurd, staat in het Parkeerplan dat het gemeentebestuur dinsdag heeft vastgesteld. Betalen per minuut wordt nog dit jaar uitgebreid naar alle gemeentelijke parkeergarages.

De gemeente wil volgend jaar 3300 ongebruikte inpandige parkeerplekken gevuld hebben. “Parkeergarages zijn nu vaak de meest autoluwe plekken van Amsterdam, terwijl de straten juist vol staan.” Wiebes wil dat omdraaien. Mensen die rondrijden op zoek naar een parkeerplek zorgen nu dagelijks voor bijna vijftigduizend onnodige autokilometers.

Daarnaast worden ongeveer zeventienhonderd plekken in parkeergarages bijgebouwd. Zo is er boven de Noord/Zuidlijnstations Vijzelgracht en Rokin ruimte waar plaats is voor vijfhonderd parkeerplaatsen. Het is volgens de gemeente relatief goedkoop om daar parkeergarages van te maken.

Ook moeten de vergevorderde plannen voor de Marnixgarage en parkeergarage Boerenwetering – in totaal twaalfhonderd plekken – eindelijk worden gerealiseerd. Door de ongeveer vijfduizend extra plekken in bestaande en nieuwe garages moeten in het centrum in 2020 zeventienhonderd parkeerplekken van straat zijn verdwenen en buiten het centrum nog eens negenhonderd.

Verder wordt het vanaf 1 januari mogelijk om minder te betalen voor een parkeervergunning. Vergunninghouders die hun auto aan de rand van stad op een P+R-terrein parkeren, kunnen tot de helft van hun vergunningtarief terugkrijgen. Het tarief op dergelijke terreinen gaat omlaag naar een euro per dag.

Autobezitters die hun auto nauwelijks gebruiken en hun vergunning inleveren krijgen eenmalig honderd euro in de vorm van een mobiliteitsbudget, bijvoorbeeld korting op ov- of autodeelabonnementen. Bij een nieuwe aanvraag komen ze boven aan de wachtlijst te staan.

Ten slotte worden in de zomer maximaal duizend zogenoemde ondernemersjaarkaarten beschikbaar gesteld voor parkeren op straat. Het tarief, dat kan oplopen tot vierduizend euro per jaar, is vergelijkbaar met dat in commerciële garages en afhankelijk van de lokale parkeersituatie.

07 november 2012, 13:49
© [CopyRight 2012, Demet TV]